Austrian Airlines (AUA) je národný dopravca Rakúska, založený 30. septembra 1957 zlúčením štátnych spoločností Air Austria a Austrian Airways. Jeho korene však siahajú do obdobia prvej republiky – 3. mája 1923 povolila vláda Walterovi Barda-Bardenau založenie Österreichische Luftverkehrs AG (ÖLAG). Prvým lietadlom vo flotile ÖLAG bol jednomotorový Junkers F 13, ktorý 14. mája 1923 vykonal historický let z Mníchova do Viedne s pokračovaním na Budapešť. Začiatkom tridsiatych rokov sa ÖLAG stala štvrtou najväčšou európskou leteckou spoločnosťou. Po anšluse Rakúska v roku 1938 však prevádzku prerušila. Znovunadobudnutie vzdušnej suverenity po roku 1955 umožnilo vznik dvoch štátnych dopravcov, ktoré v roku 1957 spojili sily a ohlásili zrod Austrian Airlines.
Po vzniku spojenej spoločnosti AUA dňa 30. septembra 1957 mala spoločnosť základné imanie 60 miliónov šilingov. Prvá pravidelná linka bola spustená 31. marca 1958 (Viedeň–Zürich–Londýn) na prenajatom stroji Vickers Viscount 779. Prvotná flota AUA teda pozostávala z turbovrtuľových Viscountov. Koncom roku 1960 kúpila spoločnosť šesť nových Vickers Viscount 837, ktoré rýchlo nahradili prenajaté stroje.
Jetová éra a rozširovanie liniek
V roku 1963 Austrian Airlines otvorili éru prúdového letectva – v marci 1963 objednala prvý lietadlový motorový „jet“ Sud Aviation Caravelle VI-R, ktorý v tom období nahradil časť staršej flotily. Rovnaký rok, od 1. mája 1963, začali AUA prevádzkovať prvé vnútroštátne linky. Dňa 1. apríla 1969 otvorila AUA prvú transatlantickú trasu – z Viedne do Bruselu a ďalej do New Yorku (a to v spolupráci so spoločnosťou Sabena). Spoločnosť sa tak stala jedným z prvých neutralných dopravcov lietajúcich za železnú oponu, pričom postupne začala obsluhovať aj destinácie v strednej a východnej Európe.
Postupne AUA obmenila flotilu starších turbohápov za rôzne modely dopravných „jetov“. V sedemdesiatych rokoch prevzali dopravu stroje McDonnell Douglas DC‑9 a MD‑80 (prvý MD‑80 bol v prevádzke od roku 1980). Prvým širokotrupým lietadlom vo flotile sa stal Airbus A310, ktorý AUA nasadila na dlhé linky (napr. do New Yorku) v osemdesiatych rokoch. V nasledujúcich desaťročiach potom prešli k moderným Boeingom – v roku 2007 sa rozhodli vyradiť dlhé Airbusy (štyri A340 a štyri A330) a štandardizovať flotilu pre diaľkové lety na boeingoch 767 a 777.
Rozšírenie siete a nové aliancie
V 90. rokoch sa Austrian Airlines zamerali na medzinárodnú expanziu a strategické partnerstvá. Už v roku 1993 vstúpili do švajčiarskej aliancie Qualiflyer Group a neskôr otvárali nové diaľkové linky do Číny a Južnej Afriky. Významným krokom bolo vstúpenie do aliancie Star Alliance 26. marca 2000, čím sa ešte viac prepojili so sieťou partnerských dopravcov. V tejto ére prebehli aj viaceré akvizície: v rokoch 1997–2001 AUA postupne odkúpila podiely vo spoločnostiach Rheintalflug a Lauda Air.
V septembri 2003 došlo k rebrandingu – marketingový názov sa skrátil na „Austrian“ a AUA prešla na nový dizajn korporátnej identity. V roku 2004 boli integrovane lety s Lauda Air (ktorá potom zostala len ako značková jednotka pre charterové lety). Následne spustené plány zamerané na rozšírenie regiónu (tzv. Focus East) prehĺbili orientáciu Austrian Airlines na strednú a východnú Európu.
Spoločnosť si tak vybudovala postavenie kľúčového transferového dopravcu medzi Západom a Východnou Európou. Na ilustráciu, ku koncu leta 2016 lietala do šiestich domácich a viac než 120 medzinárodných destinácií vo viac ako 55 krajinách sveta.
Privatizácia a spojenie s Lufthansa Group
Dlho bola AUA štátnou spoločnosťou. Po privátnej ceste smerovali udalosti 50. výročia založenia v roku 2008 – hospodárska kríza zhoršila podmienky a rakúska vláda spustila naliehavú privatizačnú procedúru. V decembri 2008 potvrdila vláda výber nemeckej skupiny Lufthansa ako strategického partnera, pričom prechod bol podmienený schválením EÚ. Po vyšetrení tenderu Európskou komisiou bol prevod dokončený v septembri 2009, keď Lufthansa Group nadobudla AUA (prostredníctvom kúpy 41,6 % akcií). Austria sa tak stala dcérskou spoločnosťou Lufthansa Group a musela prijať prísne úsporné opatrenia – v nasledujúcich rokoch boli zmenšené trasy, zrušené niektoré diaľkové linky (napr. do Sydney či Káthmandu) a vyrovnávala sa stratag. V dôsledku dohody so zamestnancami v roku 2012 prevzala prevádzku všetkých letov neterciárna spoločnosť Tyrolean Airways, avšak už v roku 2015 sa prevádzka vrátila späť k Austrian Airlines, keď Tyrolean zanikol fúziou s materskou firmou.
Ekonomické krízy a súčasnosť
Dopady hospodárskych výkyvov boli pre AUA citeľné. Počas finančnej krízy v rokoch 2008–2009, kedy firma dlhodobo vykazovala straty, vláda aktivovala privatizáciu (v dôsledku čoho vznikol aj nový kapitálový vstup Lufthansy). Následne sa spoločnosť snažila stabilizovať prevádzku konsolidáciou flotily a znižovaním nákladov. V roku 2020 zasiahla Austrian Airlines – rovnako ako celý letecký priemysel – pandémia COVID‑19. Od marca do júna 2020 bolo letecké spojenie takmer úplne prerušené. Na zachovanie prevádzky AUA dohodla pomer podielov na úsporných opatreniach so zamestnancami a prijala štátnu aj korporátnu pomoc. Návrat k letu nastal po 90-dňovej pauze 15. júna 2020. Počas pandémie prevzala Austrian Airlines aj niekoľko repatriačných charterových letov do celého sveta. Aktuálne spoločnosť pokračuje v obnove flotily (nákup Dreamlinerov pre dlhé lety) a orientuje sa na modernizáciu prístupu ku cestujúcim i udržateľné technológie.
Vývoj flotily
Flotila Austrian Airlines od svojho vzniku prešla viacerými generačnými výmenami. V ranných rokoch dominovali turbovrtuľové lietadlá Junkers F 13 a Vickers Viscount. S nástupom jetov v 60. rokoch pribudli Caravelle a neskôr rozšírené modely McDonnell Douglas DC‑9 (od roku 1971) a celá rodina MD‑80. Letecká technika sedemdesiatych a osemdesiatych rokov značne rozšírila kapacitu – zaviedli sa prvé širokotrupé Airbusy (A310, neskôr A320/A330) a Boeings (767, 777), ktoré vytvorili jadro medzikontinentálnej flotily. Začiatkom 21. storočia sa začala systematická obnova: v roku 2007 AUA vyradila staré Airbusy A330/A340 a dala prednosť Boeingom 767 a 777 na dlhé lety.
V 10. rokoch 21. storočia sa preorientovala aj vnútroštátna flotila. Regionálne turbovrtuľové Fokkery nahradzovali menšie Embraery E195 – v roku 2015 objednali 17 nových Embraer 195 (prevzatých od Lufthansa CityLine), čím nahradili aging Fokker 70/100. Súčasný krátkodobý park tvoria stroje typu Airbus A319/320/321 (vrátane nových A320neo) na stredných trasách. V roku 2023 oznámila Austrian Airlines modernizáciu dlhého doletu – postupnú náhradu siedmich Boeingov 767 a 777 za celkom 11 Boeingov 787-9 Prvé Dreamlinery lietajú už od roku 2022 a do roku 2028 majú kompletne odštartovať prevádzku nahradzujúc staršie širokotrupé stroje.
Manažérske rozhodnutia a značka
Počas svojej histórie AUA prijala viacero strategických rozhodnutí. Jedným z najvýznamnejších bolo zameranie sa na východnú Európu („Focus East“) začiatkom 21. storočia, vďaka čomu sa Viedeň stala hlavným transferovým bodom medzi Západom a bývalým východným blokom. V oblasti firemnej identity opakovane menila vizuál: roku 2003 zjednodušila názov na Austrian v roku 2015 predstavila nový koncept „myAustrian“ so zameraním na tradičné rakúske farby, a v roku 2018 sa opäť upravil dizajn loga a lodného nápisu. Kľúčovými manažérskymi krokmi bolo aj zjednodušenie siete (napr. eliminácia kratších Boeingov 737 v prospech jednotnej série A320/Embraer) či renegociácia pracovných podmienok v roku 2012 (prevod letu na Tyrolean) a následná integrácia personálu v roku 2015.
Viedeň ako centrálny hub
Hlavným centrom operácií Austrian Airlines je Medzinárodné letisko Viedeň–Schwechat, kde má spoločnosť svoje sídlo aj ústrednú základňu. Viedeň poskytuje AUA strategickú výhodu v srdci Európy – ako spojenec Lufthansa Group využíva sieť kódovo‑zdieľaných spojov a výhod Miles & More. Letisko vo Viedni je priamo vlastnené kombináciou Rakúskych železníc (ÖBB) a štátneho fondu, pričom AUA tu opečúva vlastné hangáre aj obchodné priestory. Bolo neustále rozširované – v roku 2007 sa sem napríklad presunulo nové administratívne sídlo Austrian Airlines z nedávno zakúpeného komplexu Oberlaa, aby boli zbližované prevádzkové kapacity. Dnes funguje Viedeň ako dôležitý tranzitný bod nielen pre rajnú EÚ, ale aj pre prepojenie leteckej dopravy so strednou a východnou Európou.
Súčasná pozícia Austrian Airlines
Ako súčasť Lufthansa Group patrí Austrian Airlines medzi významné európske sieťové dopravné spoločnosti. Vďaka integrácii do väčšieho koncernu využíva podporu širokej siete Star Alliance a zdieľanie zdrojov s ostatnými nemeckými partnermi (okrem Lufthansy napr. SWISS či Brussels Airlines). Na rakúskom trhu je stále vedúcou leteckou firmou – dlhodobo obsluhuje štátny repatriačný program, a jej známka „Austrian touch“ (napr. uvítacie “Servus”, rakúsky stolový servis na palube) ju odlišuje od konkurencie. Po krízach posledných rokov sa AUA postupne zotavuje: po strate pri koronavíruse dosiahla opätovnú ziskovosť v roku 2022 a ďalej modernizuje flotilu aj služby. V kontexte medzinárodného letectva ostáva Austrian Airlines dôležitým regionálnym hráčom, ktorý spája strednú Európu so všetkými kontinentmi vďaka svojej tradičnej značke a logistickej polohe.
Zdroje a citácie: Použité informácie sú čerpané z oficiálnych materiálov Austrian Airlinesaustrianairlines.agaustrianairlines.ag a renomovaných zdrojov (napr. články v slovenskej a anglickej Wikipédii)en.wikipedia.orgen.wikipedia.orgsk.wikipedia.org. Každý citát je uvedený v texte v zodpovedajúcom formáte.austrianairlines.agen.wikipedia.orgaustrianairlines.agen.wikipedia.orgsk.wikipedia.orgen.wikipedia.org